Saturday, June 5, 2010




Soccer City Stadium,Africa World Cup 2010


Stadium ini akan digunkan untuk perlawanan pembukaan dan final Piala Dunia 2010


Salah satu Stadium paling artistik dan membangkitkan rasa kagum di benua Afrika,yang baru dibina semula Soccer City Stadium akan menjadi tempat perlawanan akhir dan pertama FIFA World Cup South Africa™ 2010.

Reka bentuk tanahnya diilhamkan oleh iconic African pot dikenali sebagai calabash, dan tarikan menariknya akan memuncak apabila stadium diterangkan pada waktu malam. Soccer City terletak di barat daya Johannesburg dan jaraknya hanya dekat dari salah satu the country's football-crazy townships, Soweto.

Sekitar 40 peratus penduduk Johannesburg hidup di Soweto dan ini pasti akan membuatkan stadium sebagai pusat aktiviti sehingga ke perlawanan akhir world cup 2010.

Stadium ini secara meluas dianggap sebagai jantung bola sepak di Afrika Selatan kerana telah menjadi tempat bagi banyak perlawanan penting sepanjang sejarah. Pada pertengahan 1980-an, pegawai-pegawai datang bersama untuk membina stadium bola sepak antarabangsa pertama di negara itu dan pembinaan telah dibiayai oleh football fraternity's coffers.

Soccer City menjadi tempat perhimpunan pertama Nelson Mandela selepas beliau dibebaskan dari penjara pada tahun 1990. Beribu-ribu orang berkabung mengeluh pembunuhan Chris Hani di stadium itu pada 1993.

Selain itu, Stadium ini juga telah menjadi tempat untuk perlawanan akhir Piala Negara-Negara Afrika (CAF African Cup of Nations 1996), dengan Afrika Selatan akhirnya menang 2-0 mengatasi Tunisia..

Asalnya Stadium ini dikenali sebagai Stadium FNB, dan mempunyai kapasiti 80.000. Stadium ini diubahsuai sehingga boleh memuatkan 94.700 kapasiti (penonton ), menambah 99 bilik suite menjadi 184 bilik, membina bumbung melingkar, menambah kemudahan bilik persalinan baru dan memasang floodlighting baru.







ellis park stadium world cup


Pada 12 jun 2010 nanti Stadium Ellis Park ini akan digunakan pasukan Argentina dan Nigeria dalam pertembungan peringkat kumpulan B


Stadium Ellis Park terletak di tengah-tengah Johannesburg dan telah menjadi gelanggang (tempat) bagi kegiatan-kegiatan sukan berprestij termasuk perlawanan akhir Piala Konfederasi FIFA 2009 antara Brazil dan Amerika Syarikat.

Stadium ini diberi wajah baru sebelum perlawanan akhir (final) Piala Konfederasi dan sekarang tempat duduknya boleh memuatkan 62.000 penonton, dimana sebelum ini 57.000 tempat duduk dengan penambahan hampir sembilan peratus.

Ellis Park pertama kali dibina pada tahun 1928 sebagai sebuah stadium ragbi (rugbi union). Ia dirobohkan dan dibina semula pada tahun 1982, sekali lagi khas untuk main rugbi. Ia dinamakan sempena JD Ellis, ahli dewan bandar raya Johannesburg yang meluluskan penggunaan tanah untuk stadium, mengetepikan 13 hektar . (-setting aside a full 13 acres.)

Kawasan ini akan sentiasa menduduki (occupy) tempat yang istimewa di hati peminat sukan negara itu selepas pasukan ragbi Afrika Selatan mengejutkan New Zealand untuk menjulang Piala Dunia Ragbi 1995 sebaik selepas dibenarkan kembali bermain diperingkat dunia.


Bahagian yang paling besar pada binaan ini, tingkat baru di stand utara yang telah bertambah kapasiti tempat duduknya kepada 62.000.

Dengan kemudahan media terkini, pasukan whirlpools (aku tak tau apa ni..huhu), bahagian VIP yang bertaraf dunia (top-class) untuk orang kenamaan, kemudahan kebolehcapaian untuk peminat-peminat kurang upaya , penyediaan alat audio-visual untuk maklumat penonton semasa permainan, dengan kemudahan ini tiada seorang pun akan kecewa.

Ellis Park adalah stadium tuan rumah bagi salah satu kelab negara yang paling popular, iaitu Orlando Pirates FC.

dipetik dari - AFP

No comments:

Post a Comment